Länder

Jag satt å tänkte på en sak igår när vi åkte bil..
Borde kanske kolla upp det här innan jag skriver dethär, så slipper ni tro att jag är helt blåst men det orkar jag inte.. haha!

Jo, Tjeckien och Slovakien är ju två olika länder idag, men tidigare satt de ju ihop och hette då Tjeckoslovakien.
Men av det namnet att döma låter det ju som två ihopslagna namn.
Jag menar ta Sverige som exempel, om Sverige skulle dela sig i två olika länder vad slulle länderna då heta??
Nä, det finns inga givna namn, men i Tjeckoslovakien finns det ju två givna namn; Tjeckien och Slovakien, så det låter ju som att det från början var två olika länder..

Nån som har fakta på dethär??
Min hjärna börjar bli lite väl ansträngd nu..

Å sen tänkte jag på en anna sak också, förut hette ju Ryssland Sovjetunionen.
Vad hette det på Engelska då??

Som sagt min hjärna är lite överansträngd nu, så jag hoppas ni, kära vänner har några svar åt mig!

Kommentarer
Postat av: Cat

Intressant tanke =)

Har tyvärr inget svar men...

Du har en jättefin blogg.

Ha det bra!

Kram

2008-08-03 @ 16:48:06
URL: http://catmalou.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0