Varför har jag varit med i Facket??

Ända sedan jag började jobba hösten 2005, så har jag varit med i Facket och således betalat in pengar varenda månad till både facket och till A-kassan.
Nu undrar jag: VARFÖR!??

Jag har inte fått ut ett enda piss av de pengarna!
Har fått betala in för att jag jobbar heltid, och nu när jag skulle vilja stämpla och få ut a-kasseersättning eftersom jag blivit arbetslös så får jag inte ut någon ersättning.
Det står skrivet i nån paragraf i nån lag att om man har jobbat heltid och vid sidan av det studerat på heltid har man rätt till ersättning när man blir arbetslös. Bra, tänkte jag då får jag ju stämpla nu.
Men icke sa nicke!
A-kassan ansåg att jag inte hade klarat av att arbeta 100%, eftersom jag varit ledig för att kunna vara på närträffar, tentamenstillfällen och praktik i skolan.
Fuck You!

Jag överklagade såklart det beslutet å sa att jag i så fall ska ha ersättning för 75%.
Då fick jag tillbaka ett brev där det stog att kassan tyvärr avslår min överklagan och inte beviljar mig ersättning.
Vet ni varför??
För jag fått studiebidrag... B.I.D.R.A.G.!!!!... För mina första år, och för att jag även beviljats bidraget för denna termin. Klart som fan att jag söker bidraget.. det ska ju alla studenter ha. Å för den delen så har jag ju knappt fått nått bidrag, eftersom jag jobbat å tjänat lite egna pengar.


Aagghhh!, så jävla förbannad jag är!
Jag är Förbannad på allt, Facket, A-kassan, Hela denhär knäppa systemet med att studenter inte får stämpla..

Så nu tänker jag gå ur det där jävla IF Metall!!!


Kommentarer
Postat av: emma

DEt där låter ju helt sjukt för sjutton, ja tycker verkligen du ska gå ur. det skulle jag med gjort om inte jag fick rätt till mina pengar. Stackare.

2008-09-04 @ 16:41:40
URL: http://eemmahhansson.blogg.se/
Postat av: Mattias Wåhlin

Regelsystemet bestämmer inte facket över... Svenska lagar skriver som du vet regeringen.

En annan sak är att facket och a-kassan inte häller är samma sak. Så kolla upp vems felet är innan du tar beslut om att gå ur. Tro det eller ej. Facket och A-kassan är en stor trygghet för alla arbetare, desto fler som går ur desto större styrka får arbetsgivare och de vill tjäna pengar, vad får vi då, lägre löner, mindre semester osv... Jag har själv haft stor hjälp av facket då min chef ville blåsa fritidsledare på 400:- per person

2008-09-04 @ 20:01:34
URL: http://www.ungimotala.se
Postat av: Emil

Men fan då.. Jag hadde slagit näven i bordet och sagt att det får vara nog nu.. haha nee men fan vad synd, varför ska dom hålla på?

2008-09-04 @ 21:11:42
Postat av: Tita

Betala inte en krona mer till facket!!!!!

2008-09-04 @ 21:40:06
Postat av: Anna

svar: ja visst är det så larvigt att de försöker lura en..



Men det där med att jobba och plugga är bara galet, man får ju inte pengar från nåt håll. Och jobbar man inte medan man pluggar så överlever man knappt...

Idiotiskt!

2008-09-05 @ 08:38:23
URL: http://lantisflicka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0