liten lektion i snus!

Läste på aftonbladet.se att det är svårare för snusare än rökare att sluta.

Och jag vill bara säga till alla snusare där ute som vill sluta snusa; att gå INTE över till Onico när ni ska sluta.
Jag vet att många blir rekommenderade att börja med det tobaks- och nikotinfria snuset Onico, men jag tycker absolut inte att ni ska göra det.
Onico består till stor del av Majsstärkelse/fibrer, som när det kommer i kontakt med saliven omvandlas det till socker.
Visst, fruktsocker, men vet ni.. det är precis lika illa som vanligt socker.

Och på aftonbladet.se läste jag även att en genomsnittlig snusare har en prilla under läppen i sammanlagt 13- 15 timmar om dagen.
Och om man då istället för en vanlig prilla har en prilla gjord av Majsstärkelse/fibrer, som omvandlas till socker under läppen i typ 15 timmar, så kan ni ju förstå att det inte är så bra.

Vill även säga att det inte finns så himla mycket forskning på detta, men det här är min åsikt.

Men det verkar dock som att det är farligast om man har blottade tandhalsar, för på själva kronan på tanden verkar det inte bli så mycket karies av majsstärkelsen. Men då vill jag också säga det att nästan alla snusare har blottade tandhalsar, eftersom snuset som i vanliga fall ligger under läppen fräter lite och gör så att tandköttet drar sig tillbaka.

Och det går fort ska ni veta!
Så min rekommendation till alla snusare som vill sluta, är att INTE byta till "Majssnus".


Men jag vill också säga att Onico vet om problemet och jobbar på det, så förhoppningsvis ska de ändra och förbättra sitt recept. Men där är vi inte än.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0